Abstrakt
W artykule omówiono problemy związane z legalizacją nośnika reklamowego usytuowanego przy drodze publicznej w odległości mniejszej niż wymagana w ustawie o drogach publicznych. Zarówno rodzaj nośnika, jak i miejsce jego usytuowania wpływają na obowiązek zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na budowę. Szczególną kwestią w tym aspekcie poruszoną jest możliwość uzyskania zezwolenia od zarządcy drogi na umieszczenie urządzenia reklamowego pomimo braku uwzględnienia minimalnych odległości reklam od zewnętrznej krawędzi jezdni w trakcie prowadzenia postępowania legalizacyjnego. Mimo braku regulacji prawnej w tym zakresie, wskazano możliwe rozwiązania.
Bibliografia
Brylak J., Ochrona prawna bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Warszawa 2018.
Burtowy M., Prawo o ruchu drogowym. Komentarz, Warszawa 2021.
Cherka M., Grecki W., Samowola budowlana w polskim prawie budowlanym, Warszawa 2013.
Jaworska-Dębska B., Wokół pojęcia reklamy, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1989, nr 12.
Kall J., Reklama, Warszawa 1999.
Plucińska-Filipowicz A., Wierzbowski M. (red.), Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Komentarz, Warszawa 2022.
Niewiadomski Z. (red.), Prawo budowlane, Komentarz, Warszawa 2016.
Wantoch-Rekowski J., O opłacie reklamowej, w: W. Miemiec (red.), Księga Jubileuszowa Profesor Krystyny Sawickiej. Gromadzenie i wydatkowanie środków publicznych. Zagadnienia finansowo-prawne, Wrocław 2017.