Abstrakt
Celem artykułu jest krytyczna ocena zgodności polskiego projektu ustawy implementującej Rozporządzenie MiCA z celami i literą rozporządzenia oraz weryfikacja hipotezy, że wybrane rozwiązania mają charakter gold-platingu, podnosząc koszty zgodności bez proporcjonalnych korzyści, przy jednoczesnym niedomknięciu istotnych luk regulacyjnych. Zastosowano analizę prawno porównawczą (Polska vs. wybrane państwa UE), analizę funkcjonalną (substance over form) oraz ocenę skutków regulacyjnych. Wyniki. (1) Polska skutecznie skróciła okres przejściowy dla podmiotów CASP do 6 miesięcy; po tej dacie wymagane jest zezwolenie MiCA lub paszport (art. 65). Teza o „automatycznych 18 miesiącach” dla Polski jest błędna. (2) Projekt przewiduje regulacje wykraczające ponad MiCA (m.in. jawny rejestr domen, prewencyjne blokady rachunków), co wymaga przeprowadzenia silnego testu proporcjonalności i spójności z DSA. (3) Model opłat do 0,4% przychodów nie jest skrajny w UE, lecz może istotnie obciążać podmioty o wysokich wolumenach i niskich marżach. (4) Luki: brak „soft law” i jasnych kryteriów dla DeFi oraz NFT; w obszarze stablecoin barierą pozostają zagadnienia ostrożnościowe i infrastrukturalne oraz zbieżność reżimów MiCA / PSD2 / EMD. Hipoteza badawcza została w przeważającej mierze potwierdzona: polska implementacja jest restrykcyjna i miejscami kazuistyczna, co zwiększa koszty i niepewność, a jednocześnie nie adresuje w pełni obszarów technologicznie wrażliwych (DeFi, NFT, PLN-EMT). Wskazane jest skalibrowanie narzędzi ponadminimum i domknięcie luk przy użyciu instrumentów miękkich oraz rozwiązań operacyjnych. W części II zakończenia przedstawiono rekomendacje systemowe i operacyjne.
Bibliografia
AFM, Costs for Non-recurring Activities, https://www.afm.nl/en/sector/beleggingsinstellingen/kosten-en-heffingen-voor-beheerders/kosten-voor-eenmalige-verrichtingen.
Annunziata F., The European Regulation on Markets in Crypto-Assets (MiCA), Cham 2024.
Autorité des Marchés Financiers, The European regulation Markets in Crypto-Assets (MiCA), 29.11.2024, https://www.amf-france.org/en/news-publications/depth/mica.
BaFin, Services and Activities in Connection with Crypto-assets in Accordance with MiCAR, https://www.bafin.de/EN/Aufsicht/MiCAR/MiCAR_artikel_en.html.
Bilski A., Nieuchwalenie ustawy o krypto do końca roku oznacza 18-miesięczny okres przejściowy, którego nie da się skrócić, komentarz na portalu LinkedIn, 2025, https://www.linkedin.com/posts/abilski_nieuchwalenie-ustawy-o-krypto-do-ko%C5%84ca-roku-activity-7275195141802336256-9hFj/.
Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (BaFin), Finanzierung – Die Gebühren der BaFin, https://www.bafin.de/DE/DieBaFin/GrundlagenOrganisation/Finanzierung/ Gebuehren.html.
Chalmers D., Davies G., Monti G., European Union Law, Cambridge 2019.
CMS Law, NFTs under MiCAR – Regulated or Not According to Legal Experts?, 2023, https://cms.law/en/int/publication/legal-experts-on-markets-in-crypto-assets-mica-regulation/nfts-under-micar-are-they-regulated-or-not.
Craig P., de Búrca G., EU Law: Text, Cases, and Materials, Oxford 2020/2021.
Crypto-Asset Market Act, 2024, https://www.riigiteataja.ee/en/eli/ee/519092024001/consolide.
Crypto-Asset Services Act, 2024 https://likumi.lv/ta/id/353012-kriptoaktivu-pakalpojumu-likums.
De Nederlandsche Bank (DNB), Fees for Registration, Assessment and Supervision, https://www.dnb.nl/en/sector-information/open-book-supervision/open-book-supervision-sectors/crypto-service-providers/registration-of-crypto-service-providers/fees-for-registration-assessment-and-supervision/.
Décret n° 2025-169 du 21 février 2025 relatif aux marchés de crypto-actifs, JORF n°0045 du 22 février 2025, https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000051234225.
Delibera Consob n. 23352 del 22 gennaio 2025, https://www.consob.it/web/area-pubblica/-/delibera-n.-23352.
ESMA (2024), List of Grandfathering Periods Decided by Member States under Article 143 of Regulation (EU) 2023/1114 (MiCA), European Securities and Markets Authority, archiwum Wayback Machine: snapshot 28.12.2024, https://web.archive.org/web/20241228211953/
ESMA, List of Grandfathering Periods Decided by Member States under Article 143 of Regulation (EU) 2023/1114 Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA), https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-12/List_of_MiCA_grandfathering_periods_art._143_3.pdf.
ESMA, Overview of Level 2 and Level 3 measures under Markets in Crypto-Assets (MiCA), 16 lipca 2025, https://www.esma.europa.eu/document/overview-level-2-and-level-3-measuresunder-markets-crypto-assets-mica.
ESMA. Overview of Level 2 and Level 3 measures related to Regulation (EU) 2023/1114 Markets in Crypto-Assets (MiCA), https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2025-07/ESMA75-113276571-1510_MiCA_Level_2_and_3_table.pdf.
European Securities and Markets Authority, ESMA Assesses Market Developments in DeFi and Explores the Smart Contracts System, 2023, https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma-assesses-market-developments-defi-and-explores-smart-contracts-system.
European Securities and Markets Authority, List of MiCA Grandfathering Periods Art. 143(3), 2024, https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/2024-12/List_of_MiCA _grandfathering_periods_art._143_3.pdf.
FMA, Information for CASP Applicants, https://www.fma.gv.at/en/cross-sectoral-topics/markets-in-crypto-assets-regulation-micar/information-for-casp-applicants/.
Latvijas Banka, Crypto-asset Service Providers, https://www.bank.lv/en/operational-areas/licensing/crypto-asset/crypto-asset-service-providers.
Leġiżlazzjoni Malta, Regolamenti dwar Markets in Crypto-Assets Act (Fees), Legal Notice 295/2024, https://legislation.mt/eli/sl/647.1.
Manimama Law Firm, MiCA Implementation in the Czech Republic, 2025, https://manimama.eu/mica-implementation-in-the-czech-republic/.
Mendez de Vigo P., komentarz na portalu LinkedIn, 2025, https://linkedin.com/posts/pedro-mendez-devigo_listofmicagrandfatheringperiodsart-activity-7343663284606177280 -qML_.
Misiura M., Polski blamaż w Unii. Nie zdążyliśmy z ustawą o rynku kryptoaktywów, a oto konsekwencje, 2023, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polski-blamaz-w-Unii-Nie-zdazylismy-zustawa-o-rynku-kryptoaktywow-a-oto-konsekwencje-8865542.html.
Moloney N., EU Securities and Financial Markets Regulation, Oxford 2014 / 2018 / 2023.
Murar F., Stastny J., Digital Finance Act: A New Era for Crypto-assets in the Czech Republic, 2025, https://www.kinstellar.com/news-and-insights/detail/3213/digital-finance-act-a-newera-for-crypto-assets-in-the-czech-republic.
OECD, Initial Coin Offerings (ICOs) for SME Financing, OECD Publishing, Paryż, 2019, https://doi.org/10.1787/ee35cc9a-en.
Piech K., Stablecoins under Siege. How MiCA Might Dollarise Europe’s Digital Future?, 2025, https://kpiech.substack.com/p/stablecoins-under-siege.
Regulated United Europe, Crypto License in Estonia, https://regulatedunitedeurope.com/crypto-licence/estonia/.
Rządowy projekt ustawy o rynku kryptoaktywów, przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 25 czerwca 2025 r., druk sejmowy nr UC2, https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-0610-101-25.
Stamm R., What Does the Enforcement of the MiCA Regulation Bring to Cryptocurrency Service Providers in Estonia?, 2023, https://www.grantthornton.ee/en/insights1/what-does-the-enforcement-of-the-mica-regulation-bring-to-cryptocurrency-service-providers-in estonia/.
Tangem, MiCA-compliant Stablecoins: What You Need to Know, 2025, https://tangem.com/en/blog/post/swap-mica-stablecoins/.
Veidemane-Berzina Z., Crypto-asset Service Providers Are on the Move to Find Their Residence: Will Latvia Make the “Shortlist”?, 2024, https://ellex.legal/crypto-asset-service-providersare-on-the-move-to-find-their-residence-will-latvia-make-the-shortlist/.
Zakon č. 31/2025 Sb., https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2025-31.
Zetzsche D., Buckley R., Arner D., DeFi: A New Financial System? A Research Agenda, „Journal of Financial Regulation” 2021, vol. 7, iss. 2, s. 111–127.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
