Civil liability of entities other than aircraft operators for aviation accidents
pdf (Język Polski)
pdf

Keywords

odpowiedzialność cywilna
wypadki lotnicze

How to Cite

Kasprzyk, P. (2022). Civil liability of entities other than aircraft operators for aviation accidents. Ius Novum, 16(2), 94–107. https://doi.org/10.26399/iusnovum.v16.2.2022.15/p.kasprzyk

Abstract

Liability for damage caused as a result of an aviation accident means first of all liability of an
air carrier for damage done to passengers and liability of an aircraft user for damage done
to third persons. However, it is also possible to impute liability to other entities, such as an
aircraft manufacturer, a service institution, en entity managing an aerodrome, an institution
providing air traffic services, or even aviation supervision authorities. The article analyses
potential grounds for those entities’ liability. Liability of aviation personnel is not covered in
the article.

https://doi.org/10.26399/iusnovum.v16.2.2022.15/p.kasprzyk
pdf (Język Polski)
pdf

References

David Mc Clean J. (red.), Shawcross and Beaumont Air Law, Warszawa 2016.

Bradley Wendel W., Technological Solutions to Human Error and How They Can Kill You: Understanding the Boeing 737 Max Products Liability Litigation, „Journal of Air Law and Commerce” 2019, vol. 84, iss. 3, s. 379 i n.

Chatzipanagiotis M., Liability Aspects of Air Traffic Services Provision, „Air and Space Law” 2007, nr 4–5.

Contissa G., Sartor G., Liabilities and automation in aviation, „Proceedings of the SESAR Innovation Days” 2012.

Correia V., Certification Issues Revealed by the 737 Max Crisis: A Comparative Approach from a European Perspective, „Air and Space Law” 2020, vol. 45 (3).

Diederiks-Vershoor I., An Introduction to Air Law, wyd. 8, 2006., Kluwer Law International.

Kaczyńska S., Odpowiedzialność cywilna zarządzającego portem lotniczym z tytułu czynu niedozwolonego, w: Wybrane problemy prawne związane z funkcjonowaniem portu lotniczego, red. K. Łuczak, Katowice 2015.

Kasprzyk P., Postępowanie w sprawie wypadku lotniczego a postępowanie cywilne, „Przegląd Sądowy” 2009, nr 4.

Konert A., Aviation Accidents Involving Boeing 737 MAX: Legal Consequences, „Ius Novum” 2019, nr 3.

Konert A., Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego, Warszawa 2010.

Konert A., Odpowiedzialność producenta systemów antykolizyjnych za szkody spowodowane przez wypadek lotniczy nad Uberlingen, „Ius Novum” 2015, nr 3.

Konert A., Odpowiedzialność za szkodę na ziemi wyrządzoną ruchem statku powietrznego, Warszawa 2014.

Konert A., Ubezpieczenia lotnicze, Warszawa 2014.

Konert A., Kotliński M., U-Space – Civil Liability for damages caused by Unmanned Aircraft, „Transportation Research Procedia” 2020, vol. 51.

Szerzej zob. P. Kasprzyk, Postępowanie w sprawie wypadku lotniczego a postępowanie cywilne, „Przegląd Sądowy” 2009, nr 4.

Rembieliński A.,Olszewski M., Niektóre zagadnienia odpowiedzialności cywilnej za wypadki lotnicze, „Nowe Prawo” 1964, nr 7–8.

Markiewicz M.T., Zarządzanie ruchem lotniczym i służby żeglugi powietrznej w prawie Unii Europejskiej – wybrane zagadnienia, internetowy „Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2017, nr 2 (6).

Żylicz M., Prawo lotnicze, Warszawa 2011.