Access to the Disciplinary File of an Academic Teacher
pdf (Język Polski)

Keywords

disciplinary proceedings of academic teachers, disciplinary files, access to files, public information

How to Cite

Paluszkiewicz, H. (2025). Access to the Disciplinary File of an Academic Teacher. Ius Novum, 19(4), 67–80. Retrieved from https://iusnovum.lazarski.pl/iusnovum/article/view/2164

Abstract

The article is of a scientific and research-based nature. It analyses the transparency of disciplinary proceedings against academic teachers, which are conducted under the Act on Higher Education and Science. The article examines issues of transparency in light of the provisions of that Act, the Code of Criminal Procedure, and the Act on Access to Public Information. The research objective was clear: to determine whether persons not involved in disciplinary proceedings (namely the accused, their defence counsel, or the disciplinary advocate) may request access to the records of such proceedings (in whole or in part), or seek information from them other than official documents, under the Act on Access to Public Information. The analysis covered the regulations concerning the parties to disciplinary proceedings contained in the Higher Education and Science Act, the 2022 Implementing Regulation governing disciplinary procedures, and the CCP provisions applicable to disciplinary matters. The rules concerning access to public information were also analysed, both in normative terms and in light of administrative court rulings. The research employed the dogmatic method, and its findings are original and significant for both legal scholarship and practice. The study has conclusively demonstrated that information from disciplinary proceedings involving academic teachers, as well as the files of such proceedings, although considered public information, are not subject to disclosure to persons requesting access under the Act on Access to Public Information. This is because a special regulation – namely the appropriate application, under Article 305 of the Higher Education and Science Act, of Article 156(1) of that Code – excludes such applicants, until the conclusion of the disciplinary proceedings, from the group of persons who, under the current legal framework, have access to disciplinary files.

pdf (Język Polski)

References

Czarnecki P., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa karnego w postępowaniach represyjnych, w: Postępowanie karne a inne postępowania represyjne, red. P. Czarnecki, Warszawa 2016.

Dudka K., Odpowiedzialność dyscyplinarna w prawniczych zawodach zaufania publicznego. Analiza orzecznictwa kar dyscyplinarnych, Warszawa 2013.

Dudka K., Stosowanie przepisów kodeksu postępowania karnego w postępowaniach dyscyplinarnych uregulowanych w prawie o adwokaturze oraz ustawie o radcach prawnych, „Prawo w Działaniu” 2014, nr 18.

Dudka K., Zasady i zakres odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu postępowania karnego w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy. Zasady ponoszenia kosztów postępowania dyscyplinarnego notariuszy na tle regulacji dotyczących innych zawodów prawniczych, Warszawa 2015.

Jakubowski A., Komentarz do ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, kom. do art. 293, t. 8, LEX/el. 2023.

Kosowski J., w: Komentarz do ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce art. 278, red. A. Jakubowski, LEX/el. 2023.

Nowacki J., Odpowiednie stosowanie przepisów prawa, „Państwo i Prawo” 1964, nr 3.

Paluszkiewicz H., w: Komentarz do kodeksu postępowania karnego, red. K. Dudka, Warszawa 2023.

Szustakiewicz P., Definicja informacji publicznej w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, „Przegląd Prawa Publicznego” 2016, nr 10.

Wiak K., w: Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, red. M. Pyter, Warszawa 2012.

Wiliński P., Karlik P., w: Konstytucja RP. Tom II. Komentarz do art. 87–243, red. L. Bosek, M. Safjan, Warszawa 2016.

Wronkowska S., Zieliń ski M., Komentarz do zasad techniki prawodawczej z dnia 20 czerwca 2002 r., Warszawa 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.