Abstrakt
Europejska linia lotnicza eliminuje całkowicie papierowe karty pokładowe, akceptując wyłącznie karty mobilne, wymagające użycia aplikacji. Oznacza to konieczność stosowania przez pasażerów jedynie elektronicznych kart, bez możliwości ich wydruku. Czy jednak taki postęp cyfrowy może być dokonywany wbrew woli pasażerów? Z jednej strony, digitalizacja ułatwia proces odprawy i obniża koszty operacyjne linii lotniczej. Jednak z drugiej – wciąż wielu pasażerów korzysta z papierowych kart pokładowych, co oznacza, że dla niektórych z nich zmiana ta może być sporym wyzwaniem. Czy zatem osiągnięcie właściwej równowagi między digitalizacją a prawami pasażerów linii lotniczych jest w ogóle możliwe? Czy osiągnięcie całkowitej digitalizacji systemu biletowego kosztem wolności wyboru pasażerów ma uzasadnienie prawne? Celem analizy zawartej w niniejszym artykule jest ocena legalności takiej polityki pod kątem jej zgodności z przepisami prawa dotyczącymi ochrony konsumentów, przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), a także z przepisami prawa lotniczego.
Bibliografia
Abeyratne R., Convention on International Civil Aviation, Switzerland 2014.
Artigot i Golobardes M., Spain: Defeating Passengers Rights through Procedural Rules, w: Air Passengers Rights. Ten Years on, red. M. Bobek, J. Prassla, Oxford – Portland – Oregon 2016.
Dempsey P.S., Public International Air Law, Montreal 2008.
Fox S.J., Domingo L.M., EU Air Passengers’ Rights Past, Present, And Future: In an Uncertain World (Regulation (EC) 261/2004: Evaluation and Case Study), „Journal of Air Law and Commerce JALC” 2020, vol. 85, iss. 2.
Gorzkowska K., Piechocki A., Cyberbezpieczeństwo systemów sztucznej inteligencji, „Prawo Nowych Technologii” 2023, nr 2.
Gregorski M., Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym, „Studia Europejskie” 2017, nr 2.
Heiets I., La J., Zhou W., Xu, S., Wang, X., Xu Y., Digital Transformation of Airline Industry, „Transportation Research Procedia” 2022, vol. 92, May.
Jarach D., The Digitalisation of Market Relationships in the Airline Business: The Impact and Prospects of E-business, „Journal of Air Transport Management” 2020, vol. 8 (2).
Jasiuk E., Wosiek R., Legal Conditions of International Cooperation for the Safety and Efficiency of Civil Aviation, Warszawa 2019.
Kasprzyk P., Bezzałogowe statki powietrzne. Nowa era w prawie lotniczym. Rozwój regulacji prawnych dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa bezzałogowego, Warszawa 2021.
Kasprzyk P., Konert A., Wyzwania regulacyjne w zakresie cyberbezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, w: Wokół problematyki państwa jako podmiotu prawa międzynarodowego: księga jubileuszowa profesor Elżbiety Dyni, red. L. Brodowski, D. Kuźniar, Rzeszów 2024.
Konert A., Bezzałogowe statki powietrzne. Nowa era w prawie lotniczym. Zagadnienia cywilnoprawne, Warszawa 2020.
Konert A., Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego, Warszawa 2010.
Kunert-Diallo A., Kolizje praw i jurysdykcji rozstrzygane na korzyść konsumentów usług przewozu lotniczego na przykładzie wybranych orzeczeń, „Palestra” 2004, nr 11–12.
Kunert-Diallo A., Prawa pasażerów w transporcie lotniczym, Warszawa 2025.
La J., Heiets I., The Impact of Digitalization and Intelligentization on Air Transportation System, „Aviation” 2021, vol. 25 (3).
Liu Y., Law R., The Adoption of Smartphone Applications by Airlines, w: Information and Communication Technologies in Tourism, red. L. Cantoni, X. Zhieng, Heidelberg 2013.
Miłosz M., Bąbol M., Współczesne technologie informatyczne: zagrożenia i ochrona aplikacji internetowych, Lublin 2014.
Raciborski J., Usługi turystyczne. Przepisy i komentarz, Warszawa 1999.
Rossi Dal Pozzo F., EU Legal Framework for Safeguarding Air Passenger Rights, Switzerland 2015.
Źródła prawa Unii Europejskiej, red. J. Barcz, Warszawa 2012.
Żylicz M., Prawo lotnicze. Komentarz, Warszawa 2016.
Żylicz M., Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, Warszawa 2011.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, Polska